Vejetaryen Takviyeleri

Vejetaryen ve Vegan Takviyeleri

Vejetaryen Takviyesi

Vegan ve Vejetaryenlerin Dışardan Alması Gereken Takviyeler

Vegan ve vejetaryen diyetler sağlıklı beslenme yollarıdır fakat bazı vücudumuz için gerekli maddeleri bu diyetler ile alamayız. Bu maddeleri dışardan takviye olarak almamız gerekir. Çünkü vücudumuz için  gerekli besin maddelerinin hepsi bitki kaynaklı değildir.

Bu nedenle, sağlığı ve fiziksel performansı korumak için vegan/vejetaryen beslenme modelinin eksikliklerini göz önünde bulundurmak gerekmektedir.

1-B12 Vitamini

B12 eksikliği kabaca; zayıflık, yorgunluk, bozulmuş beyin fonksiyonu, nörolojik bozukluklar, megaloblastik anemi, unutkanlık gibi hastalıklar ve bulgular ile ilişkilendirilir.

B12 vitamini, hayvansal gıdalarda bulunmaktadır. Balık, et, süt ürünleri ve yumurta gibi hayvansal gıdalar b12 vitaminini içermektedir.

Vegan/Vejetaryen beslenme modelini takip eden kişilerin b12 seviyelerini aralıklarla takip etmesi gerekmektedir.

2-D Vitamini

D vitamini, bağırsaklarımızdan kalsiyum ve fosfor emilimini arttıran, yağda çözünen karaciğer de depolanan bir vitamindir.

Bu vitamin bağışıklık fonksiyonu, ruh hali, hafıza ve kas iyileşmesi gibi birçok bedensel süreci de etkiler.

D vitamini ile zengin yiyecekler genellikle günlük gereksinimi karşılamak için yetersiz kabul edilir. D vitamininin 50-60 ng/ml altında olmamasına dikkat edilmelidir.

3-Demir

Kırmızı et (sakatatlar) ve deniz ürünleri demirin bol olduğu hayvansal gıdalardır. Bu nedenle vejetaryen ve veganlar et yiyenlere göre anemiye daha yatkındır.

Birçok bitkisel besin de demir mineralini içermektedir. Bazı sebzeler, kurubaklagiller gibi besinler demir içermektedir. Demirin emiliminde C vitamini de önemli yer almaktadır. C vitamini olan besinlerin tüketimi de demir emilimini arttıracağından vejetaryenlere önerilmektedir.

Demir düzeyimizi ferritin değeri üzerinden takip ederiz. Ortalama değeri 60-200 ng/ml arasındadır.