Alopesi Areata

alopesi areata

Alopesi Areata Nedir?

Alopesi Areata'nın diğer adı "Saçkıran hastalığıdır." Alopesi Areata'da saç dökülmesi ani ve hızlı bir şekilde ortaya çıkar. Saç dökülmesi tüm saçlı deriyi tutmuştur. Çoğu vakada sebep olan etken ortadan kaldırıldıktan sonra saçlar yeniden çıkmaya başlamaktadır.

Alopesi Areata, toplumda %1-2 oranında görülen hastalık, saçlı derideki odaklar şeklinde skatrissiz saç dökülmesi ile karakterizedir.

Alopesi Areata hücresel immün cevaba bağlı olarak oluşmaktadır. Bu hastalık diğer otoimmün hastalıklarla sık birliktelik göstermektedir. Alopesi Areata'lı çocukların %40'ında atopik dermatit veya atopi mevcuttur. %20-25 hastada ailesel öykü vardır.

Saçkıran hastalığında klasik lezyon genellikle deriye lokalize, keskin sınırlı, alttaki saçlı derinin normal olduğu sirküler saçsız alan şeklinde görülür. Yeni aktif lezyonların sınırında "Ünlem işareti"ne benzer saçlar görülebilir. Bu ünlem işareti açılmanın hala devam ettiğini gösterir.

Lezyonlar genellikle tektir. Ancak birden fazla plağın ortaya çıkıp, giderek büyüyerek gelişmesi de oldukça fazla görülebilen bir durumdur. %10 olguda kaşlar, sakal ve ekstremite tutulumu olabilir.

Alopesi Areata'nın çeşitleri tipleri vardır. Bunlardan bazıları şunlardır.

• Alopesi Totalis (Saçlı derideki tüm saçların dökülmesi)
  • Alopesi Universalis (Tüm vücut kıllarının dökülmesi)
  • Alopesi Ophiasis, mutad olmayan bir alopesi şeklidir. Burada klinik olarak saçlı deri arka kısmı ve kulak üzerlerinde çelenk benzeri dağılım gösteren saç dökülmesi vardır. Bu durum tedaviye dirençli olduğunu gösterir.
Alopesi Areata'lı hastaların yaklaşık %7-44'ünde yüksük tırnak, distrofik tırnak, kırmızı lunula gibi tırnak bulguları görülebilir. Yüksük tırnak görülebilen birkaç hastalık örnek verecek olursak, psöriazis, atopik dermatit, alopesi areata örnek verilebilir.

Alopesi Areata'da hastalığın gidişatı hastadan hastaya değişmektedir. %30 hastada ilk lezyon çıktıktan sonraki 6 ay içinde, %50 hastada ise 1 yıl içinde iyileşme olmaktadır. Hastalık inatçı da seyredebilmektedir.

alopesi areata tedavi

Alopesi Areata Kötü Prognostik Faktörler
  • Puberte öncesi başlangıç
  • Tekrarlayan ataklar
  • Belirgin tırnak tutulumu
  • Atopi birlikteliği
  • 1 yıldan fazla sürmesi
  • Alopesi totalis, alopesi universalis ve ophiasis varlığı prognozun kötülüğünü gösterir.

Alopesi Areata Tedavisi

Alopesi Areata kesin çözüm yoktur. Yukarıda belirtiğimiz gibi her insanda farklı seyretmektedir. Bazılarında saçkıran hastalığı dirençli olabilmektedir.

• Yaygın olmayan olgularda
    • Topikal kortikosteroidli kremler
    • İntralezyonel steroid injeksiyonları
    • Minoksidil solüsyon
  • Yaygın ve topikal tedaviye dirençli olgularda
    • Sistemik kortikosteroidler
    • Siklosporin
    • PUVA
    • İmmünoterapi yöntemleri uygulanmaktadır.

alopesi areata kesin çözüm