Besin Zehirlenmelerinden Korunma

Besin zehirlenmelerinden korunma

Besin zehirlenmelerinden korunmak için uyulması gereken altın kurallar

Besin zehirlenmesine yol açan çeşitli durumlar vardır. Bunlardan korunmak için yapılması gereken bazı şeyler ve uyulması gereken kurallar mevcuttur. Bunlar aşağıda madde madde sıralanmıştır. Ortamın, kişinin ve yenilecek ürünün temizliği en önemli kriterdir.

• Sebze ve meyveleri bol akan su altında iyice yıkayın.
  • Çiğ sebze meyvenin yıkanmasında ve ortam dezenfeksiyonunda: Çamaşır suyu ile yapılabilir.
  • 4 litre su içerisine 1 yemek kaşığı çamaşır suyu koyarak hazırlayacağınız karışım dezenfeksiyon için yeterlidir. Bu karışımı günlük olarak hazırlamak gerekir. Bu işlem yıkama suyuna sirke katılarak da yapılabilir.
  • İçme suyunuzu güvenilir kaynaklardan satın alın, güvenilirliğinden emin değilseniz kaynatın.
  • Özellikle tuvalet sonrası el temizliğine dikkat edin.
  • Yemeklerinizi mümkün olduğunca servise yakın zamanlarda pişirin ve bekletmeden tüketin.
  • Pişirme sırasında dış kısımdaki bakterilerin genellikle hepsi ölür, fakat iç kısımdakilerin hepsi ölmez. Bu nedenle büyük parça etlerin iç kısımlarının tam olarak pişirilmesine dikkat edilmelidir.
  • Çiğ ve pişmiş gıdalar birbirinden ayrı tutulmalıdır.
  • Gıdaların saklama koşullarına dikkat edilmelidir.
  • Pişirip daha sonra tüketeceğiniz yemekleri oda sıcaklığında, tezgah ve ocak üzerinde asla iki saatten fazla soğumaya bırakmayın.
  • Süt ve sütlü gıdalar, krema, deniz ürünleri, soğuk etli ön yemekler, kanepeler, sosis, salam, yumurta ve yumurtalı gıdalar, kremalı pasta ve tatlılar, kıyma kullanılmış gıdalar, sandviçler devamlı olarak 5 °C'nin altında tutulmalıdır.
  • Hava sıcaklıklarının arttığı yaz aylarında pişmiş yemekleri oda sıcaklığında bir saatten fazla bekletmeyin.
  • Çiğ et ve et ürünleri, pişirildikten sonra yavaş yavaş soğumaya bırakılan etler hızla üredikleri besinlerdir.
  • Pişirdikten sonra hemen tüketmeyeceğiniz yemekleri hızla soğutarak yeniden servis edinceye kadar buzdolabında muhafaza edin.
  • Tüketeceğiniz kadarını ısıtın.
  • Tekrar tüketilecek artan yemekleri derhal buzdolabına veya buzluğa koyun ve yeniden tüketmeden önce en az 75 °C'ye kadar ısıtın.
  • Et ve et ürünlerini güvenilir yerlerden satın alın.
  • Kırık, çatlak, dışkı ile kirlenmiş yumurta satın almayın.
  • Yumurtayı sadece kullanmadan hemen önce yıkayın.
  • Çiğ ve pişmiş etleri hazırlarken farklı bıçak ve doğrama tahtası kullanın.
  • Terbiye edilmiş etleri pişirinceye kadar üzeri kapalı olarak buzdolabına saklayın.
  • Yiyeceklerinizi pişirirken, pişirme sıcaklığının bakterinin ölebileceği sıcaklığa (65 °C ve üzeri) ulaşmasına dikkat edin.
  • Derin tencerelerde yiyeceği pişirirken sık sık karıştırın, yemeğin her tarafına sıcaklığın dengeli dağılımını sağlayın.
  • Çiğ et, yumurta ve kümes hayvanlarının etlerine elledikten sonra ellerinizi sıcak sabunlu su ile yıkayın.
  • Her kullanımdan sonra tüm araç gereç ve yüzeyleri deterjanlı sıcak su ile iyice yıkayın ve dezenfekte edin.
  • Tuvalet sonrasında ellerinizi sabunlu suyla yıkayın.
  • Daha önceden hazırlanan ev konservelerinin kapağının bombe olup olmadığına bakılmalı ve bombe ise yenmemelidir. Aynı şekilde konserve açıldığında kötü kokulu veya tadı olması gerekenden farklı işe yenmemelidir.
  • Güvenilir olmayan yerlerden mantarlar satın alınmamalıdır. Doğada toplanan mantarlardan ancak yenilebilir olanları tüketici seçebilmelidir. Aksi taktirde kesinlikle yenmemelidir.

Besin zehirlenmesi
Besin zehirlenmelerinden korunma yöntemleri