Safra Kesesi Kanseri

Safra kesesi kanseri belirtileri

Bugünkü yazımızda safra kesesi kanseri hakkında bilgi vereceğim. Sıkça sorulan "safra kesesi kanseri nedir, safra kesesi kanseri belirtileri, safra kesesi kanseri ne kadar yaşar?" gibi sorulara cevap vereceğim.

Safra Kesesi Kanseri

Safra kesesi kanseri, bilier sistemin en sık kanseridir. Kadınlarda erkeklerden 3 kat daha fazla görülmektedir. Ortalama görülme yaşı 70 yaş civarındadır.

Safra kesesi kanserlerinin %80-90'ı adenokarsionmdur. Daha nadiren adenoskuamöz, skuamöz, yulaf hücreli veya anaplastik karsinomda görülebilmektedir.

Tümör öncelikle lenfatik metastaz yapar fakat transmural yayılımla karaciğer metastazı daha sık görülen bir bulgudur. Karaciğerde en çok segment 4 ve 5'e metastaz yapar. Çünkü karaciğerin safra kesesinin komşuluğunun olduğu bölge segment 4 ve 5'tir.

Safra Kesesi Kanseri Etiyolojisi (Nedenleri)

1. Kolelitiazis (Safra kesesi taşı)
    • En önemli risk faktörüdür.
    • Hastaların %85-95'inde taş mevcuttur.
    • Büyük taşlarrın (3 cm'den büyük olanlar) kanser riski 10 kat daha yüksektir.
  2. Porselen kese
    • Kanser olma riski %15-20 daha fazladır.
  3. Polipoid lezyonlar

Safra Kesesi Kanseri Belirtileri

En sık safra kesesi kanseri belirtisi sağ üst kadran ağrısıdır. Bulantı, kusma bazen de sarılık eşlik etmektedir. Bu belirtiler kolesistit hastalığı ile karışmasına yol açar. İleri evrede kitle palpabl yani elle hissedilebilir hale gelir. Genelde tanı ameliyat sonrası konur.

• Sağ üst kadran ağrısı
  • Bulantı
  • Kusma
  • Sarılık
  • Ele gelen kitle

Safra Kesesi Kanseri Evreleri

Safra kesesi kanserinin 4 evresi vardır. Evreler arttıkça 5 yıllık sağ kalım oranı düşmektedir.

Evre 1 : Tümör sadece safra kesesinin iç yüzeyindedir.
Evre 2 : Tümör safra kesesinin dış yüzeyinde bulunan musküler tabakaya yayılmıştır.
Evre 3 : Tümör safra kesesinin tüm katmanlarına yayılmıştır.
Evre 4 : Tümör invazyon ve metastaz yapmıştır.

Safra Kesesi Kanseri Tedavisi

Safra kesesi kanseri tedavisi erken evrelerde sadece kolesistektomi yeterli olabilir. Seroza asılmış ise ek olarak yatakla beraber karaciğer wedge rezeksiyon ve lenfadenektomi gerekir. Safra kesesi kanseri ne kadar yaşar sorusuna cevap ise serozayı asan hastalarda 5 yıllık sağ kalım oranı ne yazık ki düşüktür.

• T1 evre: Kolesistektomi
  • T2 evre: Kolesistektomi + Karaciğer segmenti 4b,5 rezeksiyonu + lenf nodu diseksiyonu
  • T3 ve T4 evreleri: (Serozayı asmış uzak organ metastazlarında) Peritoneal ve nodal tutulum yoksa genişletilmiş sağ hepatektomi (Segment 4,5,6,7) yapılır.