Pulmoner Hipertansiyon Nedir?

Pulmoner Hipertansiyon

Pulmoner hipertansiyon nedir?

Pulmoner Hipertansiyon Nedir?

İster hasta olsun ister hasta yakınları "Pulmoner hipertansiyon hastasıyım ve pulmoner HT'de yaşam süresi ne kadardır bilmek istiyorum, pulmoner hipertansiyon tedavisi nedir?" gibi soruları sormakta ve cevaplarını merak etmekte. Biz de bugün size pulmoner hipertansiyon hakkında genel bilgi vereceğiz. Peki bu "Pulmoner Hipertansiyon" nedir?

Pulmoner hipertansiyon, çok sayıda klinik durumda gelişebilen hemodinamik ve fizyopatolojik bir durumdur. Pulmoner hipertansiyon, dinlenme halinde sağ kalp kataterizasyonu ile değerlendirilen ortalama pulmoner arter basıncının 25 mmHg veya daha fazla olması durumudur.

Pulmoner Hipertansiyon Nedenleri (Pht Etiyolojisi, pht sınıflaması)

Pulmoner ht nedenleri
Kaynak: PAHSSc

Pulmoner Hipertansiyon Belirtileri

Pulmoner hipertansiyon hastaları aşağıdaki semptomların hepsini kendilerinde görmeyebilirler. Pulmoner hipertansiyon belirtileri hastadan hastaya değişebilmektedir. İşte bazı pulmoner ht belirtileri;
  1. Hafif pulmoner hipertansiyonda klinik bulgu olmayabilir. (Asemptomatik PHT)
  2. Egzersiz dispnesi (Egzersiz ile nefes darlığı)
  3. Göğüs ağrısı (Göğüs ağrısı yapan nedenler için tıklayın)
  4. Senkop
  5. Ayakta ve karında şişmeler (ileri safhada)
  6. Daha nadiren öksürük, hemoptizi yani kanlı öksürük, pulmoner arterin dilatasyonu sonucu sol tekrarlayıcı larengial sinir basısına bağlı olarak ses kısıklığı görülebilir. (Ortner Sendromu)

Pulmoner Hipertansiyon Fizik Muayene Bulguları

Sekonder pulmoner hipertansiyona neden olabilen sistemik hastalıklar açısından detaylı bir fizik muayene yapılmalıdır.
  • Sklerodermada; telenjiektazi, parmak uçlarında ülserler ve sklerodaktili
  • İntersitisyel akciğer hastalığında inspiratuar raller
  • Karaciğer hastalıklarında; spider nevusler, testiküler atrofi ve palmar eritem
  • Parmaklarda çomaklaşma saptanırsa, DKH ya da PVOH gibi diğer tanı seçenekleri araştırılmalıdır.
Fizik muayene bulguları;
  • Pht'li hastalarda ilk başvuru sırasında P2'de sertleşme saptanır ve tipiktir.
  • Hastaların çoğunda S4 kalp sesi duyulur. S2'de çiftleşme duyulabilir.
  • Sağ ventrikül genişlemesi ve buna bağlı triküspit regürjitasyonu sonucu sistolik üfürüm duyulabilir.
  • Graham-steel üfürümü duyulabilir. (pulmoner yetersizliğe bağlı)
  • Sağ ventrikül işlevi bozuldukça sağ ventriküle ait S3 duyulur. Olumsuz prognoz ile ilişkilidir.
  • İlerlemiş sağ kalp yetmezliği olan vakalarda juguler venöz dolgunluk, assit, periferal ödem, hepatojuguler reflü, hepatomegali görülebilir.

Pulmoner Hipertansiyon Tanısı

Pulmoner hipertasansiyon düşünülen bir hastada öncelikle sık görülen pulmoner hipertansiyon nedenleri araştırılmalıdır. Bunlar sırası ile sol kalp hastalıkları ve akciğer hastalıklarıdır. Yapılacak yardımcı görüntüleme yöntemlerinden ilk tercih EKO, gold standart ise kataterizasyondur.
Daha sonra KTEPH için ventilaston/perfüzyon sintigrafisi yapılmalıdır. Negatif ventilaston/perfüzyon sintigrafisi KTEPH tanısını dışlar.
Bu durumda sağ kalp kataterizasyonu yapılarak grup 1 pulmoner hipertansiyon tanısı doğrulanmalıdır.

Pulmoner Hipertansiyon Tedavisi

Tedavide hedeflerimiz; semptomatik iyileşme, egzersiz kapasitesi ve yaşam kalitesinde artış, kardiyopulmoner hemodinamiklerin düzeltilmesi, sağ kalp yetersizliğinin önlenmesi ve tedavisi PHT tedavisinde amaçlarımızı oluşturur. Eğer pulmoner hipertansiyon hastaları tedaviyi doktor kontrolünde uygun bir biçimde alır ve kullanırsa yaşam süresinde olumlu katkılar olacaktır.

• Modifiye edilebilir etmenlerle mücadele
    • Sol kalp hastalıkları, şantlar
    • Pulmoner parankimal ve trombotik hastalıklar, OSAS
  • Farmakoterapi