Lenf Bezleri Neden Şişer?

Lenf bezi nedir
Kaynak: https://www.bilgial.com/

Lenf Bezi Nedir? Lenf Nodu Nedir?

Lenf bezleri diğer adıyla lenf nodları vücudumuzda çok sayıda bulunan, vücudun bağışıklık sisteminde görevli, enfeksiyonlar ile savaşmayı sağlayan lökositleri depolayan lenf sistemine ait ileri karakollardır.

Lenf Sistemi (Lenfatik Sistem)

Lenf sistemini oluşturan birçok yapı vardır. Bunlar lenf nodları, lenf sıvısı, lenf damarları gibi yapılardır. Bademcik ve dalak gibi yapılar da aynı şekilde lenf sistemine ait yapılardır.

Lenfadenopati Nedir? Lenfadenopati Ne Demek?

Lenf sistemine ait olan lenf bezlerinin çeşitli nedenlerce normal boyuna göre büyümesidir. Boyut ve kıvam farkı mevcuttur. Malign veya enfeksiyöz nedenler lenfadenopatiye neden olabilmektedir. Malign hastalıklara bağlı oluşan LAP; sert, ağrısız, 2 haftadan uzun ve 1 yıldan daha az süredir var olan boyutu ve kıvamı değişmiş lenf bezleridir. Enfeksiyöz LAP'ta ise; ağrılı, hassas, kızarık ve 2 haftadan kısa süreli lenf nodu büyümesi görülür. Hodgin lenfomada lastik kıvamında olup, hareketli lenf bezleri olur. Hodgkin dışı lenfomalarda ise sert ve ağrılı lenf nodları görülmektedir.

Lenf Bezi İltihabı

Lenf bezinin iltihabına lenfadenit adı verilmektedir. Lenf bezi iltihabına en büyük neden enfeksiyonlardır. Lenfadenite sebep olan enfeksiyöz ajanları yazımızın devamında bulabilirsiniz.

Reaktif Lenf Nodu Nedir?

Reaktif lenf nodu, özellikle çeşitli enfeksiyonlar sonucu oluşan ve lenf nodunda aktifleşme yani büyüme, şişme, genişleme meydana gelen lenf noduna verile addır.

Koltuk Altı Lenf Bezi Şişmesi

Koltuk altı lenf bezi şişmesi genelde enfeksiyonlar sonrası görülür. Özellikle stafilokoklar ve streptokokların neden olduğu enfeksiyonlarda sık görülmektedir. Meme kanseri, metastatik kanserler, hogkin lenfoma, kedi tırmığı hastalığı, tularemi gibi nedenlerde aksillar lenf nodu yani koltuk altı lenf bezi şişer. Biontech aşısının son zamanlarda bildirilen bir diğer yan etkilerinden biri olduğu son zamanlarda ileri sürülmektedir

Lenf Bezi Neden Şişer?

Lenf bezlerinin az sonra aşağıda belirteceğimiz üzere şişmesinin bir çok nedeni mevcuttur. Çeşitli enfeksiyonlar, immünolojik nedenler, malign hastalıklar (kanserler), endokrin hastalıklar, lipit depo hastalıkları ve bir çok neden sonucu lenf bezleri şişer. Bu lenf bezleri bazen büyük boyutlara oluşabilir, sebebine göre yumuşak veya sert olabilir, yine sebebine göre lenf bezi ağrılı olabilmektedir.

Lenf Bezi Şişmesi Nedenleri

Lenf bezlerinin şişmesinin yani lenf bezleri büyümesinin bir çok nedeni vardır demiştik ve bunlardan kısaca yukarıda bahsetmiştik. Lenf bezi şişmesi nedenleri aşağıda madde madde verilmiştir.

1. Enfeksiyonlar
    • Viral
      • EBV, HSV, HIV, Herpes zoster, kızamık, kızamıkçık
    • Bakteriyel