Hepatorenal Sendrom

Hepatorenal Sendrom Nedir?

Sirozun en sık komplikasyonudur. Sirozda splanknik (Elimizi karnımızın üzerine koyduğumuz zaman el ayasının kapladığı yer splanknik alan olarak adlandırılır.) alanda vazodilatasyon olur. Bunun sonucunda kan burada göllenir. Kalbin preloadı azaldığı için bu durumu kompanse etmek üzere çeşitli mekanizmalar devreye girer. Böbreklerde su tutulumu olur. Bununla beraber sodyum tutulumu da olmaktadır. Renin anjiyotensin aldosteron sistemi (RAAS) devreye girer. Vazokonstrüksiyon olur. Kalbe yeterli kan gelmezse damarlarda baroreseptörler uyarılır ve damar içi volümü arttırmak için ADH hormonu salgılatılır. Böylece idrar çıkışı durdurulur. Bunun sonucunda splanknik alanda göllenme oldukça daha fazla sistem aktive olur ve böbrekler ilerleyen zamanlarda yetmezliğe gider.

• Böbreklerde gösterilebilen mekanik anatomik bir bozukluk olmaması gerekir.
  • Böbreklerde bozukluk yapacak herhangi bir sebep gösterilmemesi gerekir.

Predispozan faktörler;
  1. Bakteriyel enfeksiyonlar
  2. Gastrointestinal sistem kanamaları
  3. Major cerrahi girişimler

Hepatorenal Sendrom Tanısı

Hepatorenal sendrom tanısını koymak için bir takım kriterlerimiz vardır. Major kriterlerin hepsi mutlaka olmalıdır. Minörlere ise sadece tanıyı desteklemek için bakılır.

Major kriterler (4 kriter de mutlaka sağlanmalıdır)
  1. Düşük GFR (Glomerüler filtrasyon hızı)
    • 24 saatlik kreatin klirensinin 40ml/dk altında olması ve kreatinin 1,5mg/dL olması
  2. Şok, sıvı kaybı, bakteriyel enfeksiyon ya da nefrotoksik ilaç kullanımının olmaması
  3. Diüretik tedavisini kestikten sonra 1,5 litre plazma yüklemesine rağmen böbrek fonksiyonlarında herhangi bir düzelmenin olmaması
  4. Proteinüri < 500mg/gün ve USG ile obstrüktif üropati veya renal parankim hasarı tespit edilmemesi
Minör Kriterler (Yokluğu tanıyı ekarte ettirmez fakat varlığı tanıyı destekler)
  1. İdrar volümü < 500ml/gün
  2. İdrar sodyumu < 10mEq/L
  3. İdrar osmolaritesi > plazma osmolaritesi
  4. Serum sodyum düzeyi < 130mEq/L
  5. İdrar sedimentinde her büyük büyütmede 50'nin altında kırmızı hücre olması

Hepatorenal Sendrom Tedavisi

Hepatorenal sendrom tedavisinde vazopressin (ADH) analogları veririz. Vücutta bilinen en kuvvetli vazokonstrüksiyon yapan ajanlardır!
  • Talipressin, Omipressin
İlave olarak onkotik basıncı arttırarak ekstravasküler sahadan sıvı çekilmesi için albumin verebiliriz.

Karaciğer transplantasyonu yapılabilir.

En sık verdiğimiz tedavi Omipressin + Albumin desteğidir.