Hepatopulmoner Sendrom

Hepatopulmoner sendrom

Hepatopulmoner Sendrom Nedir?

Hepatopulmoner sendrom mekanizmasını anlatırsak ne olduğunu daha iyi kavrayacağız. Öncelikle sirozda sorunların anası vazodilatasyondur. Burada da intrapulmoner vasküler dilatasyon sonucunda damarlardan bir eritrosit geçmektense birden fazla eritrosit yan yana geçecektir. Bunun sonucunda alveole yakın olan sıra oksijenlenirken arkalarda kalan eritrositler alveol ile irtibat kuramayacak ve pas geçeceklerdir. Hepatopulmoner sondromda temel mekanizma bu şekildedir.

Kalpte veya akciğerde herhangi bir hastalık olmaksızın;

1. Karaciğer sirozu
  2. İntrapulmoner vasküler dilatasyon
  3. Arteriyel hipoksi
triadının birlikte olmasına hepatopulmoner sendrom diyoruz.

Hepatopulmoner Sendrom Belirtileri

Kronik karaciğer hastalıklarında (siroz gibi) pulmoner değişiklikler olur. Bu pulmoner değişiklikler aşağıda verilmiştir.
  1. Plevral effüzyon
  2. Hipoksi
  3. İntrapulmoner şant
  4. Perfüzyon bozukluğu
  5. Telegrafide alacalı benekli görünüm
  6. Bazal atelektazi
  7. Yükselmiş diafragma
  8. portopulmoner şant
  9. Primer pulmoner hipertansiyon

Ortopne: Kalp patolojilerinde yatar pozisyonda hastanın nefes darlığı çekmesine denir. Yatar pozisyonda yer çekimi etkisi ortadan kalktığı için kalbe dönen kan artacak ancak kalp işini yerine getiremeyeceği için kan akciğerlerde göllencek ve nefes darlığında yani dispneye neden olacak)

Fakat hepatopulmoner sendromu olanlarda durum tam tersidir. Hasta otururken veya ayaktayken nefes darlığı çekecektir. Buna platipne denir. Bu durumun sebebi ise ayakta yer çekimine karşı kan akciğerin bazallerinde göllenecek. Hipoksi mevcut olan hastalarda akciğerin yukarı kısımları yeterince kanlanamadığı için hastalarda nefes darlığı ayakta daha çok olacak. Yatar pozisyona geçince kan akciğerlere eşit dağılacağı için hastalar biraz daha rahat olacaktır. Kısacası hepatopulmoner sendromda ortopne değil platipne görülmektedir.

Hepatopulmoner Sendrom Tedavisi

Hepatopulmoner sendrom tedavisinde gerekliliğe göre farklı yöntemlere baş vurulabilir.
  1. Medikal Tedavi
    • Metilen blue (Nitrikoksit sentaz inhibitörüdür.), garlic (Sarımsak hapı)
  2. TİPS
    • Transjugular intrahepatik portosistemik şant (Portal ven ile hepatik ven ağızlaştırılır. Bu sayede portal basınç düşürülerek vazodilatasyon düzeltilir.)
  3. Transplantasyon

TİPS Endikasyonları