İskemik İnmeli Hastaya Acil Yaklaşım ve Tedavi (Notlarım)

İskemik İnmeli Hastaya Acil Yaklaşım ve Tedavi

İskemik inme tedavisi

1. Akut inmeyi klinik olarak tanırız. Geçen süre belirlenir.
  2. Vital parametreler stabilize edilir.
  3. Laboratuvar tetkikleri istenir. Rutin biyokimya, tam kan, aPTT, PT, sedim, CRP, parmak ucu stick kan şekeri (Warfarin kullanmıyorsa tedaviye başlamak için tek beklenmesi gereken parametre), warfarin kullanıyorsa INR bak.
  4. Kontrastız BT çekeriz. İskemik, hemorajik inme ayrımı yapılır.
  5. İskemik inme tanısını artık koyduk. Geçen süre ilk 4,5 saat içinde ise IV Trombolitik (tPA) tedavi (Kontrendikasyon yoksa) başlanır. Başlamak için sadece kan şekerini bekle.
  6. Klinik olarak veya BT Anjio ile büyük damar oklüzyonu düşünmüşsek Endovasküler tedavi (ilk 6 saat içinde yapılabilir.) başlanır.
  7. Büyük damar oklüzyonu, küçük infarkt (<70ml), mismatch varsa ve ilk 6 saat içerisindeyse mekanik trombektomi (Endovasküler Tedavi) adayıdır.
  8. Herhangi bir kontrendikasyon varsa bunlara aspirin verilir.
  9. Geçici iskemik atak veya minör inme saptadıysak aspirinle beraber yükleme dozuna Klopidogrel 300 mg başla.
  10. Gerekli profilaktik tedaviye hasta taburcu olduktan sonra başlanır.

Ülkemizde Alteplaz (Actilyse 50 mg flk - 1 mg/ml) kullanılmaktadır. Ne yazık ki çoğu hastane ve sağlık kuruluşu bu ilacı tedarik edememektedir. Büyük hastanelerde bile sayılı olarak bulunmaktadır. Tenekteplaz yurt dışında kullanılan bir diğer ilaç türüdür.

Acilde ayırıcı tanı için yapılan (gerekli görülüyorsa) bir takım tetkikler;
  • BT / MR
  • BTA / MRA
  • Akciğer grafisi
  • Tam kan sayımı
  • PT / aPTT
  • Temel biyokimya
  • Arter kan gazı vs.

tPA (Doku plazminojen aktivatörü) Kontrendikasyonlar
  1. BT'de akut intrakranial kanama
  2. BT'de geniş hipodansite alanı
  3. Koagülopati
    • Trombosit < 100.000
    • INR > 1,7
    • aPTT > 40 saniye
  4. Kan basıncı > 185/110 mmHg
  5. Belitiler başladıktan sonra ilk 4,5 saat içerisinde tedaviye başlanamayacaksa

Beyne Pıhtı Atması Nedir? (İnme Nedir?)

1 yorum: