Bağırsak Tıkanması - İleus Nedir?

Bağırsak Tıkanması Nedir? İleus Nedir?

İleus Nedir?

İleus Ne Demek?

İleusbağırsak tıkanması anlamına gelmektedir. İleusun çeşitli nedenleri ve tipleri vardır.

Bağırsak Tıkanması Nedir?

Bağırsak tıkanması, kalın veya ince bağırsağın çeşitli sebeplerle lümeninin tıkanması ileus olarak adlandırılmaktadır. Akut karın vakalarının %20'sini bağırsak tıkanması (ileus) oluşturmaktadır.

Bağırsak Tıkanması Neden Olur?

A- Mekanik İleus Nedenleri

1) İnce Bağırsak
        - Bridler (Yapışıklıklar)
        - Herniler (Fıtıklar)
        - Tumorler

2) Kalın Bağırsak
        - Kanser
        - Volvulus
        - Divertikülit

B- Paralitik İleus Nedenleri

- Enfeksiyonlar (Apandisit, Pankreatit vs.)
    - Peritonit
    - Mezenterik Emboli
    - Elektrolit İmbalansı

Bağırsak Tıkanması Belirtileri (İleus Belirtileri)

Bağırsak tıkanması yani ileusun çeşitli bulguları vardır. İleus'un sık görülen bir triadı vardır.

Triad;
  1. Gaz ve dışkı çıkaramama
  2. Abdominal distansiyon (Karın bölgesinde şişkinlik)
  3. Karın ağrısı

Bağırsak tıkanması yani ileus ne kadar proksimalde (mideye yakınsa) ise o kadar çok kusmalar olur. Buna bağlı olarak hipopotasemik hipokloremik metabolik alkaloz meydana gelebilmektedir.

Tanısında görüntüleme yöntemleri kullanılır.
Direkt grafide hava - sıvı seviyeleri görülebilir ve ilk yapılması gereken görüntüleme yöntemidir.

Gold Standart tanı yöntemi bilgisayarlı tomografidir

Ayırıcı tanılar mutlaka gözden geçirilmelidir.

İleus Tedavisi

Bağırsak tıkanmalarının tedavisi etiyolojiye yöneliktir. Genel olarak akut tedavi yaklaşımımızda;
  1. Agresif sıvı replasmanı
  2. GİS dekompresyonu
  3. Cerrahi
yapılmaktadır.

Bağırsak Tıkanması Ameliyatı Ne Kadar Sürer?

Hastadan hastaya değişebilmekle beraber ortalama 2-3 saat sürer. Bir takım sorunlar ve komplikasyonlar ameliyat süresini uzatabilir.

Bağırsak Tıkanması Öldürür Mü?

Bağırsak tıkanması erken tanı ve uygun tedavi sonucu öldürmez. Fakat bazen çeşitli komplikasyonlar gelişir ve hastaneye geç başvurulması sonucu hasta hayatını kaybedebilir. Fakat bu çok nadirdir.