Migren Nedir ? Migren Baş Ağrısı Nedir ?

MİGREN NEDİR ?
Migren nedir

Migren, en sık 25-55 yaşları arasında ortaya çıkmaktadır. Zonklayıcı karakterdedir. 4 ila 72 saat kadar sürebilen kişinin ileri derecede işlevselliğini bozan baş ağrısıdır. Bu ağrı genellikle frontotemporal ve periorbital (göz çevresi) yerleşimlidir. 2 tipi vardır. Auralı migren ve aurasız migren.

Aura : Bazı epilepsilerde ve migren ataklarında gözlenen duyuları etkileyen çok kısa, kişiden kişiye değişebilen, haberci bir semptomdur.

Migrenden bahsetmeden önce kısaca primer baş ağrılarını tanıyalım.

Primer baş ağrıları;

1. Migren
  2. Gerilim tipi baş ağrısı
  3. Trigeminootonomik baş ağrısı
  4. Diğer (Primer öksürük, primer egzersiz, primer seksüel aktivite, primer gök gürültüsü, primer saplanıcı baş ağrıları vs. diğer kısmında incelenmektedir.)

MİGREN                                    GERİLİM                                     KÜME
Kadın                                            Kadın                                         Erkek
Zonklayıcı                                    Sıkıştırıcı                                    Delici - Oyucu
4-72 saat                                      30dk - 7 gün                             15-180 dk
Tek taraflı yerleşim                    Çift taraflı yerleşim                  Tek taraflı
Orta - Şiddetli                              Hafif - Orta                               Izdırapverici
Bulantı/Kusma                            İştahsızlık                                Ağrı olan tarafta;
Fonofobi/fotofobi                                                                         Konjonktivak Hiperemi
                                                                                                         Lakrimasyon
                                                                                                         Rinore
                                                                                                         Miyozis
                                                                                                         Pitozis
                                                                                                         Yüzde terleme

Aurasız Migren Tanı Kriterleri

A- Geçmişte B ve D kriterlerini dolduran en az 5 atak geçirmek.
B- Baş ağrısı ataklarının 4 - 72 saat sürmesi ( Tedavisiz veya başarısız tedavi girişimi )
C- Baş ağrısının aşağıdaki özelliklerden en az 2 tanesini içermesi
  1. Tek taraflı yerleşim
  2. Zonklayıcı karakter
  3. Orta veya şiddetli ağrı
  4. Rutin fiziksel aktiviteler ile ağrının şiddetlenmesi ve aktivitelerden kaçınma
D- Aşağıdaki semptomlardan en az 1 tanesinin ağrıya eşlik etmesi
  1. Bulantı ve/veya kusma
  2. Fotofobi ve fonofobi
E- Altta yatan herhangi bir hastalık veya tıbbi durum ile açıklanamamalı.

Auralı Migren Tanı Kriterleri

A- B ve C tanı kriterlerini içeren en az 2 atak varlığı
B- Tam düzelen aura semptomlarından en az 1 tanesinin varlığı
  1. Görsel
  2. Duysal
  3. Konuşma ve/veya lisan
  4. Motor
  5. Beyin sapı
  6. Retinal
C- Aşağıdaki özelliklerden en az 3 tanesini içermesi;
  1. En az 1 aura semptomunun en az 5 dk sürmesi
  2. 2 veya daha fazla aura semptomunun birbiri ardısıra gelebilir
  3. Her bir aura semptomu 5-60dk'de biter
  4. En az 1 aura semptomu unilateraldir.
  5. En az 1 aura semptomu pozitif bulgu verir.
  6. Aura 60 dk içinde başlayan baş ağrısı ile birlikte olabilir.
D- Altta yatan herhangi bir hastalık veya tıbbi durum ile açıklnamamalı

migren aşısı

Migren Tedavisi

Migren tedavisi baş ağrısı çeken kişinin uyku ve beslenme alışkanlıklarını düzene sokması ile başlar. Baş ağrısına neden olan çevresel faktörlerden kendini uzaklaştırmalıdır.

ATAK TEDAVİSİ

Basitten karmaşığa doğru tedavi sırası yapılır.
  1. Basit analjezikler (Aspirin, Parasetamol)
  2. Kombine analjezik veya NSAİİ ( Kombine analjezikler yalnız veya birlikte verilebilirler. 250mg aspirin+200mg parasetamol+50mg kafein içeren hazır preparatlar tercih edilebilir. Ağır atakta İbuprofen ve Naproksen etkili bulunmuştur.)
  3. Migren Spesifik İlaçlar (Triptanlar ve ergo türevleri / yaşlılarda, hipertansiyonu olanlarda, koroner arter hastalığı varsa, gebelerde, serebrovasküler olay(inme) öyküsü varsa kontrendikedir (yani verilmemelidir.))
  4. Migren spesifik ilaçlar + NSAİİ (Kombine olarak verilirler)
  5. Antiemetikler (Metoklopromid 10-20mg/gün, Trimetobenzamid 100-200mg/gün (Antiemetikler gebelerde, çocuklarda, epilepsi hastlarında kontrendike).)
  6. Narkotik Analjezikler (Morfin, tramadol, sadece diğer ilaç tedavilerine yanıt yoksa verilebilirler. Bağımlılık yaptığı için tercih edilmezler. )

Migren tedavisi

Profilaktik Tedavi

Migren ataklarının sıklığının veya şiddetinin artması ile hastanın işlevselliğinin bozulması durumunda başlanmalıdır.

1. Ayda 2'den fazla şiddetli atak varlığında
  2. Ayda 1 atak ama 3 gün veya daha uzun sürmesi halinde veya işlevsellik bozulmuşsa
  3. Atak tedavisinin ağrı kontrolünde etkili olmamaları
  4. Atak ilaçları kontrendike ise veya yan etkiler fazla ise
  5. Komplikasyonlar görülmüşse (Baziler ve hemiplejik migren, SVO birlikteliği)
  6. Ayda 2'den fazla spesifik migren ilacı kullananlarda profilaktik tedaviye başlanmalıdır.
Kullanılan ilaçlar;
  • Beta blokörler (Propronolol 40-240mg/gün 2 doz, metoprolol)
  • Antidepresan (Amitriptilin, vanlafaksin)
  • Antiepileptikler (Valproat)