Küme Tipi Baş Ağrısı Nedir?

Küme Tipi Baş Ağrısı (Küme Baş Ağrısı)

Küme tipi baş ağrısı

Küme Tipi Baş Ağrısı Nedir?

Küme tipi baş ağrısı genelde 20 yaş üzerinde başlar. En şiddetli primer baş ağrısıdır. En sık erkeklerde görülür. Oldukça ızdırap verici ağrılardır.

Küme baş ağrısı genelde günde 1-2 atak görülmektedir. Maksimum şiddete dakikalar içerisinde çıkar ve bu ağrı batıcı oyucu delici özelliktedir. Yerleşim her zaman aynı göz çevresindedir. Orbital, supraorbital (göz üzeri bölge) ve/veya temporal (şakak bölgesi) bölgededir.

Bu ağrıya çeşitli belirtiler de eşlik edebilir.  Konjonktival kanlanma, burun akıntısı, göz kapağında şişlik ve ağrının olduğu yüz yarısında terleme gibi.

Küme Tipi Baş Ağrısı Tanısı

A)  B ve D tanı kriterlerini sağlayan en az 5 baş ağrısı atağının olması gerekiyor.

B)  Şiddetli veya çok şiddetli, tedavisiz 15-180 dakika süren, unilateral(sadece yüzün tek tarafında) orbital, supraorbital (göz üzeri bölge) ve/veya temporal (şakak bölgesinde) ağrı bulunması.

C)  Aşağıdaki 2 maddeden en az birinin baş ağrısına eşlik etmesi

1-Baş ağrısına aşağıdakilerden en az birinin ipsilateral (aynı tarafta) eşlik etmesi;

• Konjonktival hiperemi (kızarlıklık) ve/veya Lakrimasyon
  • Nazal konjesyon ve/veya Rinore
  • Göz kapağı ödemi
  • Alın ve yüz yarısında terleme
  • Myozis ve/veya Pitozis

2- Huzursuzluk veya ajitasyonun bulunması

D)  Aktif dönemde olan ve zamanın yarısından çoğunda atak sıklığının gün aşırı 1 kereden 8 kereye kadar değişkenlik göstermesi

E)  Farklı bir hastalık veya tıbbi durum ile açıklanamamalı

Küme baş ağrısı

Küme Tipi Baş Ağrısı Tedavisi

Küme tipi baş ağrısı tedavisi medikaldir. Küme tipi baş ağrısı ilaçlar;

1-Atak Tedavisi ;

O2 tedavisi ilk tercih olmalıdır. 15-20 dakika %100 oksijen 7-12 litre verilir. Hastaların 2/3'ü iyileşir. Geriye kalan dirençli 1/3'lük kısıma ise subcutan enjektabl Sumatriptan 4-6 mg verilir. 15 dakikada etkisi görülür.

2-Profilaktik Tedavi ;

Verapamil 3x80 mg/gün başlanır.

Daha sonra 3x240 olarak devam edilir.

Lityum 300-1200 mg/gün