BRUSELLOZ Hastalığı - Süt ve süt ürünleri..

Brusella - Bruselloz Hastalığı

bruselloz nedir

Bruselloz Nedir?

Bruselloz primer olarak hayvan hastalığıdır. İnsanlara bulaş enfekte hayvanlar, hayvan leşleri, hayvan salgıları ile direkt temas sonucu veya pastörize edilmemiş süt ve süt ürünleri ile olmaktadır. İnsandan insana bulaşma nadirdir.

Brucella Abortus, Brucella Melitensis, Brucella Suis, Brucella canis gibi mikroorganizmalar bu hastalıktan sorumludur. Bunlar küçük, hareketsiz, intrasellüler, gram (-) kokobasillerdir. Kültürde üremeleri geç olur yaklaşık 21 gün kadar. Kuluçka süresi genellikle etkenle karşılaştıktan sonra 3-4 haftadır.

Patogenezde mononükleer fagositik hücrelerde intrasellüler olarak çoğalma sonucu çeşitli organlarda Granülomlar’ın oluşumu önemlidir.

Brucella Hastalığı Belirtileri

• Hastalığın başlangıcı ani veya sinsi olabilir.
  • Ateş (ondülan): Öğleden sonraları yükselen, birkaç gün veya hafta süren ateşli veya ateşsiz dönemler. Çocuklarda ateşin gidişi atipiktir.
  • İştahsızlık
  • Kilo kaybı
  • Gece terlemesi
  • Halsizlik
  • Artralji
  • Myalji
  • Karın ağrısı

Fizik Muayenede;
  • Lenfadenopati
  • Hepatosplenomegali
  • Artrit

Brusella Komplikasyonları;
  • İskelet(%20-30): Artralji, artrit, spondilit, osteomyelit, bursit, tendinit, paraspinal apse, spondilit
  • Gastrointestinal (%30): Hepatomegali, granülomatöz, hepatit, KC enzimlerinde yükselme(%50), kolesistit
  • Dalak (%35): Splenomegali, apseler, kalsifikasyon
  • Solunum(%15-20): Öksürük (göğüs radyogramında bulgu olmaksızın)
  • Hematolojik Sistem (%20-30): Anemi, lökopeni,trombositopeni, pansitopeni
  • Cilt (%5): Eritema nodosum, papül, skarlatiform döküntüler, egzema, vaskülitik döküntüler
  • Nörolojik Sistem (%2-5): Meningoensefalit,myelit, menenjit, parazi, depresyon, psikoz
  • Genitoüriner Sistem(%2-10): Epididimoorşit, interstisyel nefrit, pyelonefrit
  • Kardiyovasküler Sistem (%2): Aort kapağını tutan endokardit

Brusella hastalığı belirtileri
(Mutlaka pastörize edilmiş süt içiniz.)

Brusella Tanısı Nasıl Koyulur ?

Kan tablosunda anemi, lökopeni, relatif lenfositoz vardır. Kesin tanı mikroorganizmanın kan, kemik iliği, lenf bezi veya granülomatöz lezyondan izole edilmesi ile konur. Serolojik testler kesin tanı koydurmaz. Serolojik testler tanıya yardımcıdır.

Seroloji;

En sık kullanılan test aglutinasyon testidir. 1/16 ve üzeri titreler brusella enfeksiyonu düşündürür. ELİSA ile IGM antikorlarının tespiti duyarlı bir testtir.

Brusella Tedavisi Nasıl Yapılır ?

Brusella tedavisinde tam şifa için uzun süreli tedavi gereklidir. Nükslere genellikle direnç gelişimi değil tedavinin erken kesilmesi yol açar.
  • Doksisiklin: 2-4mg/kg 2 dozda, maksimum 200mg oral, 4-6 hafta
  • Tetrasiklin: 30-40mg/kg 4dozda maksimum 2g oral verilir. 8 yaş altında verilmez.
  • Trimetoprim-Sülfometaksazol: 10mg/kg TMP,maksimum 480mg. 50mg/kg SMX, maksimum 2,4 g/gün, 4-6 hafta süreyle oral verilir

Brucella'dan Korunma Yöntemleri Nelerdir ?

-Süt ürünlerinin pastörizasyonu mutlaka yapılmalıdır.